In 1954 hadden Drachtster ondernemers Akko van der Veen en Jaap van der Woude het inzicht dat de skûtsjes wel eens zouden kunnen verdwijnen als er geen actie ondernomen werd.
Samen kochten zij het prachtige schip van Tjalling van der Veen. Hij liet het in 1913 bouwen aan de bekende werf ‘de Piip’ in ons eigen Drachten.
D van It Skûtsje fan Drachten
In 1958 zijn de zeiltekens ontstaan doordat er uitgesproken werd in de SKS-vergadering dat er herkenningstekens voor de toeschouwers in het zeil aangebracht moesten worden.
Eerder had een schipper met krijt wel eens een provisorisch teken aangebracht dat na een regenbui weer verdwenen was.
In de jaren '80 waren andere SKS skûtsjes al meer en meer aangepast om sneller te kunnen zeilen. Het schip werd niet meer ingezet om geld voor de kost mee te verdienen, maar met een eigenaar stichting kwam meer en meer de focus om ook betere resultaten te halen.
1 januari 1982, De Stichting Drachtster Skûtsje werd een feit, nadat Akko van der Veen het skûtsje als zijn particulier bezit overdroeg. Na 28 jaar was het Drachtster skûtsje 'De Twee Gebroeders' niet meer het Van der Veen-skûtsje. Zijn dochter Trudy van der Veen werd de eerste voorzitter. Binnen de SKS was Trudy van der Veen ook de eerste vrouw met een prominente bestuursplaats.
Het skûtsje van Drachten ging mee in die ontwikkelingen en plaatste de mast meer naar achteren om een betere verhouding tussen de fok en het grootzeil te krijgen en er werden nieuwe zwaarden aangeschaft.
Met 79 dag overwinningen en 11 kampioenschappen staat Ulbe Zwaga (1907-1992) uit Langweer nog altijd op de eerste plaats in het Vleugelklassement.
Bron: www.skutsjesilen.nl, 100 jaar hardzeilen, 100 jaar Drachtster skûtsje
Meer nieuws op onze socials
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
It Skûtsje fan Drachten 'De Twee Gebroeders' is deelnemer aan SKS Skûtsjesilen #SKS24, dé Fryske topsport.
It Skûtsje fan Drachten