Na de teleurstelling van gisteren, de laatste plaats bij Langweer, waren Jeroen en zijn team er alles aan gelegen vanmiddag een betere klassering te zeilen. En dat deden ze. Een prima start leverde een achtste notering op bij het ronden van het eerste merkteken. Deze positie werd tijdens de race bij een kalme bries niet meer uit handen gegeven. Constant zeilde Jeroen op een achtste positie. En eigenlijk bleven de meeste posities vanmiddag na de start ongeveer dezelfde. Toch bood de uitgelegde baan kansen te over om een risicovolle slag te ondernemen. Net als onze roerganger deden vele schippers dat maar ondanks deze pogingen bleven de posities nagenoeg onverandert. Ongetwijfeld heeft het te maken met het feit dat de huidige S.K.S. vloot kwa snelheid weinig tot niets voor elkaar onder doet. Het meest spannende in deze wedstrijd was eigenlijk de finish, gelet op de prestaties van ons Drachtster Skutsje. Vier tot vijf skutsjes kwamen over bakboord liggend op de finishlijn af. Jeroen kwam over stuurboord liggend op deze denkbeeldige lijn aangezeild. En zoals men op het water weet, bakboord heeft ten allen tijde voorang. Zou het Jeroen Pietersma lukken zijn achtste plaats te behouden of kwam hij net enkele meters tekort met als gevolg de bakboord liggende schepen voor te moeten laten gaan. Het paste net maar dan ook net. Jeroen kon net voor de "aanstormende" concurrentie de Twee Gebroeders over de lijn drukken. Conclusie; een meer dan constante race gezeild.
De wedstrijdbaan die de organiserende commissie had uitgelegd was een op en del baan. De laatste jaren gaven de commissies regelmatig de voorkeur aan een zandloperroute. De schippers van de S.K.S. gaven tijdens de vergaderingen in de wintermaanden regelmatig aan voorstander te zijn van zo een op en del baan. Voor de niet ingewijden, bij zo een route liggen er twee boeien na een voor de winds rak. De schipper heeft de keus welke te ronden. Hierdoor wordt voorkomen dat een kluwen van schepen elkaar in de weg zit en wordt het veld van skutsjes meer uit elkaar gehouden. Het biedt ook zeiltechnisch meer aanvallende kansen. In een mist van regen startte de vloot op de Fluessen. Kopstart was voor Sytze Brouwer (Heerenveen), gevolgd door Albert Visser (Lemmer). In het daaropvolgend voor de winds rak verschalkte Lemmer Heerenveen meteen. Albert Visser bleef fier op kop zeilen en completeerde een onvervalste hattrick. Zijn derde overwinning dit seizoen, evenveel als in zijn gehele carriere tot nu toe. Albert staat op kop in het klassement en ligt op koers voor mogelijk zijn eerste kampioenschap van de S.K.S.
Na zes wedstrijden begint zich een kopgroep te onderscheiden. De top vier bestaat momenteel uit Lemmer, Grou, Heerenveen en Huizum. De afgelopen race's zijn deze vier ook steevast in de voorhoede te vinden. Jeroen Pietersma doet het tot op heden uitstekend. Met een negende plaats in het klassement (40,9 punten) is er nog alle zicht op de doelstelling van deze titelrace. Een plaats in het linkerrijtje dus bij de eerste zeven. Morgen strijd de vloot buitengaats op het IJsselmeer bij Stavoren. Voor de toeschouwers een absolute aanrader. De skutsjes zijn uitstekend te volgen op de dijk, de grote natuurlijke tribune. Na afloop komen alle veertien skutsjes door de sluis. Een belevenis op zich. En u kunt de schippers en bemanningen van dichtbij bewonderen nadat ze het strijdtheater, het IJsselmeer, hebben verlaten. Een paar jaar geleden won Jeroen Pietersma hier zijn eerste wedstrijd in zijn carriere. De talrijke supporters van het Drachtster Skutsje hopen morgen op nog zo een stunt, en in het bijzonder schipper en bemanning!
UITSLAG Elahuizen: 1. Lemmer, 2. Heerenveen, 3. Huizum, 4. Grou, 5. Leeuwarden, 6. Akkrum, 7. Halve Maen, 8. DRACHTEN, 9. Sneek, 10. Woudsend, 11. Stavoren, 12. Joure, 13. Langweer, 14. Eernewoude.